Glasvezel
Veel Nederlanders kijken uit naar de komst van een glasvezelaansluiting in de eigen woning. Maar dan blijkt dat glasvezel voor sommigen niet zaligmakend is.
Het Eindhovens Dagblad deed een tevredenheidsonderzoek in Deurne. In deze gemeente wordt zowel door E-Fiber als KPN een glasvezelnetwerk aangelegd. De werkzaamheden zijn deels afgerond. Hierdoor heeft een gedeelte van de inwoners van Deurne toegang tot glasvezel en krijgt daadwerkelijk de diensten tv en internet via glasvezel geleverd. De meesten stapten van Ziggo KPN of serviceproviders als Tweak, TriNed, Glasnet en Multifiber over. En zeker de overstap naar een serviceprovider is bij velen niet goed bevallen. Voor hen is glasvezel allerminst zaligmakend. Vier procent van de deelnemers aan de enquête van het Eindhovens Dagblad zegt zelfs heimwee naar Ziggo te hebben en weer zo snel als mogelijk is naar het kabelbedrijf terug te keren.
Vooral tv slecht
In totaal is 44 procent van de deelnemers aan het onderzoek niet tevreden over de via glasvezel geleverde diensten. Het valt op dat er vooral klachten over de slechtere ervaring van het tv-aanbod zijn. Het ontbreken van zenders, het niet ondersteunen van streamingdiensten als Netflix en Videoland via de tv-decoder en de sombere mogelijkheden van opnemen en terugkijken van programma’s worden daarbij als belangrijkste minpunten genoemd. Het oordeel bij Tweak – waar het IPTV-platform van Canal Digitaal als tv-dienst wordt geleverd, is snoeihard. Maar liefst 64 procent is niet te spreken over de door Tweak geleverde tv-diensten. KPN scoort met een tevredenheid van 97 procent het beste in het tevredenheidsonderzoek over het tv-gedeelte van het abonnement.
Internet
Dat internetsnelheid niet het allerbelangrijkste voor Nederlanders is, blijkt ook uit dit onderzoek. Ondanks gigabit internet wordt stevig geklaagd over het geleverde internet. De minste klachten zijn bij KPN-klanten (3 procent) te vinden. De meeste klagers zien we wederom bij Tweak (35 procent) gevolgd door Multifiber (32 procent), TriNed (25 procent) en Glashart (9 procent). Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat een deel van de internetklachten over een slechte Wifi-verbinding gaat. Internetaanbieders zijn echter NIET verantwoordelijk voor het draadloze internet bij klanten thuis.
Goedkoop is duurkoop?
Het valt op dat KPN in dit tevredenheidsonderzoek goed scoort. Opvallend is wel dat KPN op het punt van klantenservice met een tevredenheid van 55 procent minder goed dan verwacht scoort. KPN is net als Ziggo een van de duurste aanbieders van tv en internet in Nederland. De aanbieders met goedkopere abonnementen zoals Tweak lijken vooral te bezuinigen op de geleverde diensten om tegen het goedkopere tarief te kunnen leveren.